Home Media Langs de Lijn ‘Respect voor groots werk in klein gebied’ ‘Respect voor groots werk in klein gebied’ 25.11.21 Langs de Lijn Studenten onder de indruk van technisch hoogstandje in Naarden Oud ontmoet nieuw. Een credo dat zeker geldt bij de renovatie van de boogbrug in Naarden. Want hier treft het rijksmonument niet alleen de toepassing van moderne technieken, maar ook de ingenieurs van de toekomst. Waar zijn de studenten infra het meest van onder de indruk? We vragen het Cas Bakker (18) en Tom Zwaans (19). Aanbrengen van stalen ringen voor de verankering in de landhoofden. Op de vraag of ze na afloop van de rondleiding mee willen werken aan een kort interview, hoeven ze niet lang na te denken. Cas Bakker en Tom Zwaans, vierdejaars studenten Infra van het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch. “Want dit zijn indrukwekkende projecten hoor”, beseft Tom zich al direct bij aankomst. De blik van Cas is gericht op de restanten van de 20 stalen buispalen die zijn geïnstalleerd en inmiddels op hoogte afgewerkt. “Dat moet een flinke klus zijn geweest.” Betonnen tafel Samen met 14 andere medestudenten nemen ze vanochtend een kijkje bij de renovatie van de monumentale brug in de Oud Blaricumerweg in Naarden. Wat gebeurt hier precies? In het kort komt het erop neer dat er een van betonnen tafel (overkluizing) over de oude boogconstructie heen wordt gebouwd. Deze nieuwe constructie staat geheel vrij van de boogbrug. Het doel is dat de monumentale brug niet meer wordt belast door het zware en in aantallen toenemende verkeer dat er overheen gaat. Daar is de brug uit 1800 namelijk niet op gebouwd. “Wat ik zelf het meest interessant vind van de rondleiding? Dat is toch wel de techniek van hoe ze hebben nagedacht om zo’n tafel te bouwen over de brug. Als je de boogbrug vanaf de onderkant bekijkt, dan valt pas goed op hoe groot, zowel hoog als overspanning, die boog is”, begint Cas enthousiast. Cas Bakker: “Het meest interessant vind van de rondleiding vind ik de techniek van hoe ze hebben nagedacht om zo’n tafel te bouwen over de brug Trillingen van het verkeer Voor het creëren van de betonnen tafel zijn aan beide zijden in de gewichtsmuren van de brug tien gaten van minimaal vijf meter geboord. Daarin worden stalen buispalen geschroefd die net boven de oude landhoofden uitkomen. Deze palen vormen de fundering van de nieuwe landhoofden die op hun beurt de ondersteuning voor het nieuwe brugdek vormen. Het brugdek zal bestaan uit prefab betonnen liggers en een druklaag. “Wat ik interessant vond om te horen, is hoe men hierbij ruimte houdt tussen het ruim honderd jaar oude metselwerk, de nieuwe fundering, landhoofden en brugdek. Daardoor kunnen de trillingen van het verkeer geen schade meer toebrengen aan de oude brug”, herinnert Tom zich. Buis voor kabels en leidingen Een gevolg van deze oplossing om de brug zoveel mogelijk in oude glorie te herstellen, is dat een deel van de kabels en leidingen die onder het wegdek doorliepen niet meer in de constructie passen. De nutsbedrijven hebben hiervoor een grote buis (gestuurde boring) onder de brug geboord voor de elektra, gas- en waterleidingen. Tom: “Je denkt er vanaf de buitenkant makkelijker over, zo van: ‘Je legt die kabels en leidingen toch gewoon in de brug, eronderdoor of omheen. Maar dat gaat niet. Als je in de praktijk ziet hoe weinig ruimte er is, krijg je veel respect voor de wijze waarop dit dan opgelost wordt.” Tom Zwaans: “Veel respect voor het werken in de beperkte ruimte.” Draait om details Initiatiefnemer voor het werkbezoek is projectmanager Michel de Vré van RPS. Hij geeft een aantal dagen per week les op het Koning Willem I College, waaronder aan deze studenten. Cas legt uit: “Hij heeft het werk en de weg ernaartoe eerst klassikaal op een groot scherm besproken. Compleet met alle tekeningen, berekeningen en ontwerpen. Dan is het mooie dat je de theorie hier in het echt uitgevoerd ziet worden. Erg professioneel allemaal hoor. Je merkt bij zo’n brug dat het toch om de details draait en daar moet serieus naar gekeken worden.” In goed gezelschap “Het is mooi om te zien dat de studenten zo enthousiast waren. En dat iedereen vertegenwoordigd was”, vervolgt initiatiefnemer Michel zelf. Van technisch manager Dave Groot van de gemeente Gooise Meren en uitvoerder Willen Vedder van aannemer K_Dekker bouw&infra tot aan zijn collega’s: toezichthouder Stefan van Duijn en directievoerder Peter Wiebes. “Zo zien de studenten ook welke verschillende functies er bij zo’n project betrokken zijn. Dat zijn er meer dan je zou denken. Hier zijn zomaar 20 mensen druk bezig met de planvorming, voorbereiding, afstemming, omgeving en uitvoering”, aldus de projectleider. Michel de Vré (witte helm) en de studenten werpen een blik op de geboorde kernen uit de gewichtsmuren voor de funderingspalen. Hoogstandje op postzegelformaat Michel vervolgt: “De studenten hadden vooraf geen idee dat er zoveel werk op een figuurlijk postzegelformaat gebeurt. Ze denken vaak dat het werk zo groot mogelijk moet zijn, omdat dit in hun ogen het mooist is. Ja, je kan natuurlijk een 20 kilometerlange rijksweg asfalteren, dan heb je grote volumes. Maar dat staat qua uitdaging in geen verhouding tot het technisch hoogstandje wat hier wordt uitgevoerd.” En wat was nu de meest gestelde vraag van de studenten? Michel lacht. “Dat was met overmacht: ‘Kun je die brug gewoon niet beter slopen?’ Een vraag die in de voorbereiding op dit project overigens ook door de betrokken partijen al gesteld was.” Door de rijksmonumentale status en moderne technieken is zo’n innovatief ontwerp toch realiseerbaar. Denk aan funderingswerkzaamheden, maar vooral ook aan de nieuwe fietsbruggen, die in een keer naast het monument erin worden gehesen. “Ze zijn gemaakt van kunststof composiet en qua constructie heel slank”, weet Michel. Michel de Vré legt uit hoe men ruimte houdt tussen het ruim honderd jaar oude metselwerk, de nieuwe fundering, landhoofden en brugdek. Leren over bruggen Tom kijkt terug op een leerzame ochtend. “Ik vind het tof dat RPS dit organiseert en er tijd voor vrijmaakt. Michel weet veel van het vak af en kan alle vragen uitleggen. Wij leren er veel van”, aldus de student uit het Brabantse Escharen, die niet onbekend is met de bouw. Hij doet naast zijn studie bij aannemersbedrijf Van de Wetering al ervaring op als landmeter en grondwerker. “Dan ben je voornamelijk betrokken bij het groot grondverzet. Daarom is het zo leuk om nu eens de andere kant van de aannemerswereld te zien.” Werken als uitvoerder Cas klinkt instemmend. “Je leert nu veel over bruggen. Of ik dit in de toekomst ook iets voor mij zou zijn? Dan zou ik vaker bij bruggen willen kijken. Bij RPS kun je in ieder geval veel kennis opdoen van bruggen en hoe dit allemaal in zijn werk gaat.” De student uit Megen heeft naast zijn opleiding een bijbaan bij Remmits bv dat actief is in de grond, water- en wegenbouw. “Ik ben hier voornamelijk bezig met wegen en werk meestal buiten, zoals bij de aanleg van rioleringen. Binnen krijg ik soms de mogelijkheid om hoeveelheden uit te rekenen.” Doorgroeien Cas zou na zijn opleiding het liefst eerst uitvoerder willen worden, al kijkt hij ook al naar de langere termijn. Want dan lijkt een functie als projectleider hem wel wat. Bijvoorbeeld van een soortgelijk project als hier bij de boogbrug? “Wie weet…”, grijnst de 18-jarige. Daarvoor moet hij nog wel eerst doorstuderen. Dat gaat gebeuren bij de HBO-opleiding Civiele Techniek, waar Tom hem in zijn kielzog zal volgen. Laatgenoemde besluit: “Ik wil zeker doorgroeien in dit vak, maar daarna eerst starten als uitvoerder. Want dat is toch het mooiste, omdat je net als hier bij de boogbrug écht iets moois ziet ontstaan.” Student opgelet! Op zoek naar de perfecte omgeving om ervaring op te doen? RPS levert graag een bijdrage aan het succes van je studie. Of je nu een stage zoekt of gaat afstuderen. Want bij ons krijg je de vrijheid om toffe ideeën op te pakken en hiermee ook gelijk in de praktijk aan de slag te gaan. We zijn ervan overtuigd dat je zo extra veel leert. Daarom zijn we ook op zoek naar stagiairs en afstudeerders die ondernemend zijn en kansen aangrijpen. Je bent onderdeel van een groep mensen die elke dag hard werkt om het dagelijkse leven van onze klanten makkelijker en leuker te maken. Als stagiair of afstudeerder maak je dus echt het verschil voor onze klanten! Meer weten? Kijk op op onze uitgebreide stagepagina. Gerelateerd nieuws 07.10.20 Werken aan rijksmonumentale boogbrug in Naarden De rijksmonumentale boogbrug in de Oud Blaricummerweg in Naarden is niet meer berekend op het wegverkeer. Versterken van de brug is het devies. Maar hoe verenig je dit cultureel erfgoed, de verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit zo goed mogelijk met elkaar?… 21.06.19 Millimeterwerk: fietsbrug over Euroregioweg in Enschede hangt In de nacht van vrijdag 14 juni op zaterdag 15 juni is in opdracht van Strukton een stalen fietsbrug op de ankers van de betonnen fundering gehesen. Dit gebeurde langs de Euregioweg in Enschede. RPS leidde dit proces landmeetkundig in goede… 13.10.21 RPS sluit in bijzondere combinatie raamcontract met Rijkswaterstaat Ze opereren meestal op de achtergrond, maar zijn onmisbaar voor vrijwel elk project van Rijkswaterstaat: ingenieurs- en adviesbureaus. De komende vier jaar geeft RPS in een mix van vijf complementerende combinatiepartners invulling aan de Samenwerkingsraamovereenkomst Ingenieursdiensten (SROK ID). De ingenieursdienstensector… Gerelateerde Diensten Geotechnisch advies Inspectie civiele kunstwerken Inspecties duikers, sifons, riolen en tanks Herberekeningen civiele kunstwerken Onderzoek fundering en grond Monitoring en inmeten constructies Ontwerp civiele kunstwerken Materiaalonderzoek civiele kunstwerken Landmeten Topografische metingen Basisregistraties Waterschapswerk Kadastrale metingen Deformatiemetingen DTB/KernGIS Hoogtemetingen
07.10.20 Werken aan rijksmonumentale boogbrug in Naarden De rijksmonumentale boogbrug in de Oud Blaricummerweg in Naarden is niet meer berekend op het wegverkeer. Versterken van de brug is het devies. Maar hoe verenig je dit cultureel erfgoed, de verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit zo goed mogelijk met elkaar?…
21.06.19 Millimeterwerk: fietsbrug over Euroregioweg in Enschede hangt In de nacht van vrijdag 14 juni op zaterdag 15 juni is in opdracht van Strukton een stalen fietsbrug op de ankers van de betonnen fundering gehesen. Dit gebeurde langs de Euregioweg in Enschede. RPS leidde dit proces landmeetkundig in goede…
13.10.21 RPS sluit in bijzondere combinatie raamcontract met Rijkswaterstaat Ze opereren meestal op de achtergrond, maar zijn onmisbaar voor vrijwel elk project van Rijkswaterstaat: ingenieurs- en adviesbureaus. De komende vier jaar geeft RPS in een mix van vijf complementerende combinatiepartners invulling aan de Samenwerkingsraamovereenkomst Ingenieursdiensten (SROK ID). De ingenieursdienstensector…
Inspectie civiele kunstwerken Inspecties duikers, sifons, riolen en tanks Herberekeningen civiele kunstwerken Onderzoek fundering en grond Monitoring en inmeten constructies Ontwerp civiele kunstwerken Materiaalonderzoek civiele kunstwerken
Landmeten Topografische metingen Basisregistraties Waterschapswerk Kadastrale metingen Deformatiemetingen DTB/KernGIS Hoogtemetingen